سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش برنامه ریزی به چه صورت است؟

برنامه ریزی چیست؟

برنامه ریزی، که به عنوان یک مهارت نرم در نظر گرفته می شود، به این معنی است که از قبل در مورد آنچه باید انجام شود، زمان و چگونه برنامه ریزی کرد، و چه کسی باید هر کار را انجام دهد. این کار یک فرآیند چشم انداز است، یعنی برای آینده انجام می شود.

این طرح برای کمک به شما در دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت طراحی شده است. برنامه ریزی نحوه دستیابی به اهداف را تعیین می کند. بنابراین مستلزم تعیین اهداف و انجام اقدامات مناسب برای دستیابی به آنهاست.

ویژگی های برنامه ریزی موثر

اکنون که با مفهوم زمان بندی آشنا شدید، بیایید به برخی از مهم ترین ویژگی های آن نگاهی بیندازیم:

وظیفه اصلی مدیریت است

ایجاد برنامه ها اولین قدمی است که هر مدیر یا هر شخصی باید برای حرکت به سمت یک هدف بردارد. برنامه ریزی اولین و مهمترین وظیفه مدیریتی است که سایر وظایف مدیریتی یعنی سازماندهی، استخدام، هدایت و کنترل بر آن استوار است.

تعیین برنامه به جذب و آموزش نیروی کار کمک می کند. همچنین مدیر را قادر می سازد تا عملکرد کارکنان خود را اندازه گیری و کنترل کند.هدف گرا است

داشتن برنامه به رسیدن به هدف کمک می کند و ما نمی توانیم هیچ هدفی را بدون آن تصور کنیم. برنامه ریزی بر تعیین اهداف و تصمیم گیری در مورد اقدامات مناسب برای دستیابی به اهداف متمرکز است.

جامع است

این ویژگی به این معنی است که در همه بخش ها و در همه سازمان های کوچک، متوسط ??یا بزرگ وجود دارد و در تمام سطوح سازمان مورد نیاز است. همه افراد اعم از همه مدیران و کارکنان بر اساس نیاز خود از آن استفاده می کنند. با این حال، دامنه برنامه ریزی در سطوح و بخش های مختلف متفاوت است.

این یک فرآیند مستمر است

برنامه های یک دوره معین، به عنوان مثال برای یک ماه، سه ماه یا یک سال، دائماً تجدید نظر می شود. پس از انقضای این مدت، با در نظر گرفتن مقتضیات و شرایط حال و آینده، طرح های جدیدی تدوین می شود.

به محض رسیدن به یک هدف، شروع به برنامه ریزی برای هدف یا اهداف بعدی می کنیم. با توجه به اینکه این برنامه توسط برنامه های دیگر چارچوب بندی و نظارت می شود، فرآیندی مستمر محسوب می شود.

این یک فرآیند فکری است

این یک تمرین ذهنی است که شامل به کارگیری ذهن، تفکر، پیش بینی، تخیل هوشمندانه و نوآوری است.به منظور تعیین برنامه ها، پیش بینی های آینده باید با بررسی کامل شرایط انجام شود. این شغل نیاز به هوش بالایی دارد.

این نیاز به یک تصمیم دارد

هنگام تعیین برنامه‌ها، باید اثربخشی گزینه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و مناسب‌ترین راه برای انجام کار انتخاب شود. بنابراین تصمیم گیری جزء لاینفک فرآیند برنامه ریزی است.

تصمیمات برای انتخاب بهترین روش هایی که می توان برای رسیدن به هدف مورد استفاده قرار داد گرفته می شود. گزینه انتخاب شده باید در بین بهترین راه ها با کمترین تعداد پیامدهای منفی و بیشترین تعداد پیامدهای مثبت باشد.

برنامه ریزی با تعیین اهداف و تعیین چگونگی دستیابی به آنها مرتبط است. این به شما کمک می کند تا وضعیت فعلی را تجزیه و تحلیل کنید و راه هایی را برای دستیابی به موقعیت مطلوب در آینده شناسایی کنید.

 

اهمیت برنامه ریزی

هم در زندگی شخصی و هم در زندگی حرفه ای، برنامه ریزی و مدیریت زمان به ما کمک می کند تا افراد موفق تری باشیم و بیشترین بهره را از زمان خود ببریم. این مهارت مهم که زمان حال را با آینده مرتبط می کند دارای مزایای بسیاری است که مهمترین آنها عبارتند از:

 

جهت را تعیین می کند

برنامه ریزی همه فعالیت ها را با شفاف سازی اهداف و مقاصد هدایت می کند.داشتن برنامه به فعالیت های مختلف جهت می دهد. همچنین به شما کمک می کند تا با تعیین اهداف و مسیری برای دستیابی به آنها، عملکرد آینده را به نفع خود یا سازمانی که برای آن کار می کنید، بهبود بخشید.

 

احتمال عدم قطعیت را کاهش می دهد

عدم قطعیت یعنی هر رویدادی که بتواند مسیر ما را در آینده تغییر دهد. برنامه ریزی به ما کمک می کند تا با نگاه به آینده، احتمال وقوع این رویدادها را کاهش دهیم.

 

ما نمی توانیم عدم اطمینان را از زندگی خود حذف کنیم. با این حال، می توانیم با تعیین برنامه های مناسب با این موضوع مقابله کنیم. عدم اطمینان مانند یک رویداد غیرقابل پیش بینی است که می تواند برای ما مضر باشد. اگر از قبل آماده باشیم، می‌توانیم به خوبی از پس این اتفاق برآییم.

اولین تعریف برنامه ریزی:

برنامه ریزی شامل مجموعه ای از مراحل مشخص و مستمر است که فرآیند کلی را تشکیل می دهد. هدف از هر مرحله به دست آوردن نتیجه نهایی است.

 

تعریف دیگری از برنامه ریزی:

این تعریف بسیار ساده است: مشخص کردن هدف و راه رسیدن به آن.

 

تعریف سوم برنامه ریزی:

تصمیم گیری های متعدد در مورد چگونگی تحقق رویاها (چه باید کرد)

 

راه دیگر برای تعریف موضوع، بررسی آن از زاویه مخالف و اشتباه است.تعریف اشتباه برنامه ریزی

برخی از افراد این برنامه را اشتباه درک می کنند. ممکن است خودتان این خطا را داشته باشید یا افراد زیادی از این مدل را در اطراف خود دیده باشید.

 

انجام بسیاری از کارها یکی پس از دیگری در یک روز

حتی بدون استراحت کوتاه در روز کار کنید (زمان غذای فشرده حتی در حین کار)

زندگی به عنوان یک ربات!!!

خود را از تمام برنامه ها و فعالیت های سالم محدود کنید

صبح زود بیدار شدن و شب دیر خوابیدن

برای افراد شاغل، فقط کار کار است

برای دانش آموزان، فقط مطالعه، مطالعه و مطالعه است

دست شستن از تمام لذت ها و لذت های زندگی

نادیده گرفتن نیازهای ضروری و شخصی

نادیده گرفتن خانواده

نادیده گرفتن هشدارهای سلامتی و تناسب اندام

اگر حتی یک درصد از تعریف ذهنی شما به موارد بالا نزدیک است، به شما هشدار می دهیم که در اسرع وقت Shift Del را فشار دهید و همه چیز را حذف کنید و ذهن و ناخودآگاه خود را دوباره برنامه ریزی کنید.

 

یک تعریف ساده و دقیق از برنامه ریزی عبارت است از:

 

انجام کارها به طور منظم و دقیق برای رسیدن به اهداف.


[ سه شنبه 101/9/29 ] [ 9:46 صبح ] [ ترنم ] [ نظرات () ]